Rengöra insug SDI Diesel

Första gången jag skulle göra service på min Lupo SDI, så misstog jag luftboxen ovanpå insuget för att vara luftfilterhållaren. Vad jag fann där under var ingen vacker syn. Insugskanalerna var nästan igensatta med olja och sot. Detta var vid 20000 mil. Eftersom bilen inte har någon turbo visade det sig vara en relativt enkel match att plocka isär och rengöra där inne.

Börja med att koppla loss luftröret som går vidare till luftfiltret. Jag föreslår en polygrip. Ta sedan loss de kablar som sitter fast i luftburkens nederkant. Vevhusventilationen sitter även fast i luftboxen.
Skruva loss och ta bort hela luftboxen. Under den sitter fyra svarta rör med trumpetöppning. Ta loss och rengör dem. De sitte fast med en insexbult vardera. De kan ha klibbat fast. Jag skulle råda att gå vidare och ta loss hela insuget sedan spruta på rostlösare eller bromsrengöring. OBS! Spruta inte på lösningsmedel medan insuget är monterat, då smuts kan rinna ned i motorn.

Lossa EGR ventilen på höger sida av insuget. Du kan också passa på att ta loss och rengöra den nu när allt ändå är åtkomligt.
Ta nu loss insuget. Det sitter med 6 bultar. Rengör insuget.

Nu kommer den sista och svåraste biten, att rengöra insugskanalerna i toppen utan att låta smutsen ramla in i motorn. Jag har läst ett par varnande historier på forum.
Det här använde jag:
Mycket lyse, så du ser vad du håller på med.
Garagedamsugare med elementmunstycke som gick ned i insugskanalen för att suga upp om det ramlade ner något.
En lång smal dessertsked :). Helt perfekt för ändamålet. Börja längst ned och arbeta utåt.

Resultatet då? Jo bilen blev märkbart piggare. Den ökade toppfarten med dryga 10 km/h. Från nästan 140 till 150 :). Vad jag hört från en bekant kan det även vara en ide att rengöra insuget på en turbomotor, men då blir det lite mer rörmokeri och mekande.

Den här diesel SDI motorn finns även monterad i Seat Arosa, Seat Ibiza, Seat León, Seat Inca, VW Polo, VW Golf, VW Caddy, VW Bora, Skoda Octavia, Skoda Fabia och även en del industriella motorer från Volkswagen Industrial Motor. Du kan finna en lista över bilar med samma eller liknande motorer här.

Slutligen ett par ord om trattarna, rören eller trumpeterna på insugen. Dessa är avstämda för att öka luftflödet vid det övre varvtalet. Detta för att ge motorn en viss karaktär som tillverkaren önskar. Ibland anges det felaktigt att dessa är restriktorer för att strypa effekt.


Comments are closed.